Wednesday, September 19, 2012

Anak Melayu, Anak Cina

Haritu masa aku nak pergi Kolej, naik tren menghala ke Ampang. Macam biasalah, berdiri pegang telefon main twitter. Biasanya aku buat bodoh je dalam train, malas nk amik port orang sekeliling melainkan ada sesuatu yang menarik.

Mostyly aku tengok orang-orang dalam train ni suka duduk diam, dengar lagu and baca surat khabar/buku. Bagi aku tu common la. Tapi yg extra ordinary bila dalam tren ni, pattern yang suka gelak dan sembang kuat-kuat. Dia ingat tren tu dia sorang je kot naik. Aku dukkk kang!

Oh masa haritu aku naik tren, terus terpandang anak Cina sorang ni. Tengah buat kerja sekolah Matematik. Yes, dia sangat selesa buat kerja sekolah dalam tren, aku tengok dia selamba badak buat kira-kira dalam tren yang maha bising tu. Aku macam speechless kejap.  Jarang orang buat homework dalam public transport. Kalau baca buku sejarah tu boleh terima lagi. huhu. 

Itu jelah nak bagi tahu pasal anak Cina ni :')




Lepas beberapa hari, aku tidur rumah kawan kat Flat Penara, sebab esoknya kelas middle. So cam lepak la sket en. Tapi pagi tu tetap lambat sikit pergi Kolej. haha. Tak kisah la, janji tak ponteng kan. Masa aku baru keluar rumah, dengar bunyi bising kat area lif flat tu. So aku macam lantaklah, duduk flat kot. Standartlah bising kan.

Masa dok melepet depan lif, aku nampak segerombolan budak sekolah pakai baju sukan. Aku ingat  dorang ramai-ramai baru nak pergi sekolah ke apa. Sekali dengar cikgu disiplin pekik-pekik dari belakang. Ada lebih kurang 5 orang cikgu, cikgu disiplin tu lelaki garang tapi baik.

Hmm, aku terkejut la. Rupanya cikgu-cikgu tu berkejaran dalam flat tangkap budak-budak ni ponteng sekolah. Ramai dia jangan cerita la, penuh satu lif. Cikgu tu tak marah pun aku tengok. Dia just tinggikan suara and soal satu persatu anak murid dia. Sedih kot tengok. Baru tingkatan satu dah perangai naharammm.

"Sayangnya saya kat kamu, sampai cikgu-cikgu kena jemput" -cikgu disiplin tu kata la.

Kata bodoh kang marah. Nak ponteng, tapi ponteng kat tempat yang dekat dengan kawasan sekolah. Bang ke ngang tu?  Alahai budak-budak ni. Nak salahkan siapa dalam hal macam ni? Ibu bapa? Kawan-kawan? Cikgu? ...............






2 comments:

nurdani said...

buat keje sekolah dalam train tu memang rare.


bagus gila

aztazhr said...

Mintak izin x ambik gambar tu?? marah cine tu kang.. entah-entah die pembaca setia abg naziem..