Tuesday, December 10, 2013

Orang Malaysia dah ready ke dengan hukum hudud?


Entry ni bukan kearah politik dan ianya bersifat pendapat peribadi. Mohon maaf kalau ada khilaf. Jazakallah.

Just wondering, rakyat Malaysia ni betul ke dah ready nak laksanakan hukum hudud. Well bila ada kes jenayah je, perkara hudud mesti diusulkan. Kadang tu dibandingkan pula dengan negara Brunei yang bakal menjalankan hukuman tersebut.

Aku tak arif pun daripada segi undang-undang Islam mahupun undang-undang negara. Well at least aku tahu apa itu hukum hudud dan sebab musabab kenapa ianya wujud. Bahkan ianya adalah hukum Allah s.w.t.

Tapi bila ramai yang mendesak suruh Kerajaan Malaysian laksanakan hukum hudud, aku rasa macam aneh sikit. Walaupun ini adalah hukum Allah, tapi aku rasa macam belum lagi masanya dilakukan di Malaysia sebab negara kita ada banyak bangsa dan agama. Kalau kata kat negara Arab sana pun bukanlah seluruhnya beragama Islam, tapi negara mereka memang dah lama laksanakan hukum hudud, which is dari zaman Nabi lagi. So takde la janggalnya, sebab kita kenal hudud pun dari negara Arab sana.

Islam ni mudah je, kalau yang ni tak boleh, mesti ada cara lain untuk selesaikan masalah. Contohnya dalam solat, kalau kita tak boleh berdiri tegak, kita boleh duduk, baring, mengerakkan beberapa anggota yg mampu digerakkan, paling teruk pun dengan hanya menggerakkan kelopak mata.

Bagi aku isu hudud ni wujud disebabkan pemahaman parti politik je (jangan marah please), kita terlalu nampak perkara yang jelas dimata seperti rompak, arak, rahsuah, zina dan lain-lain. Aku rasa sepatutnya kita kena selesaikan sekecil-kecil perkara dulu seperti masalah akhlak.

Kalau nak laksanakan hudud tu, kita banned lah dulu siaran TV yang paparkan rancangan yang tidak sesuai, banned filem/drama yang mendedahkan aurat, banned majalah hiburan yang banyak siarkan bahan yang tidak sesuai. Selesaikan perkara-perkara kecil macam ni dulu baru selesaikan perkara besar.

Kalau kata pandangan saya ni kurang matang, maafkan. Ini hanyalah pandangan peribadi je. Hidup kena belajar dan terus belajar. Hukum Allah tetap hukum Allah, jangan cakap ianya tidakkan kolot kerana tak dapat dilaksanakan. Semoga rakyat kita menjadi orang yang baik-baik.

P/s: 2 minggu lepas pergi Urban Scape, ramai anak Melayu kena halau dengan JAIS, tapi diorang dapat masuk balik dalam kawasan tu. :)

1 comment:

Unknown said...

salam, dengan rendah dirinya sy nk kongsikan ape yg sy baca dan fhami..
1. Sepertimana yang kita tahu, HUDUD hanya untuk orang Islam. bagi orang kafir pula, mereka boleh pilih untuk menggunakan HUDUD ataupun sebaliknya.
2. Pilihan yang disebutkan itu, ialah pilihan yang diberikan kepada MANGSA, bukan kepada TERTUDUH. ini bermakna, sekiranya A mencuri harta B, maka B diberi pilihan samada nak mengadili A dalam HUDUD ataupun tidak.
kalau ikut model khalifah sebelum ni, ringkasannya adalah begini :
orang Islam curi harta orang Islam = kena HUDUD
orang Islam curi harta orang Kafir = kena HUDUD
orang kafir curi harta orang Islam = kena HUDUD
orang kafir curi harta orang Kafir = boleh pilih nak HUDUD atau tidak.
3. jadi, orang kafir yang jahat pun akan fikir 2 kali nak buat jahat

copy and paste from http://penpatah.blogspot.com/2012/09/soal-jawab-mengenai-hudud-untuk.html