Saturday, March 31, 2012

Pengharaman Lagu Bawaku Pergi - Zizan ft. Kaka

lagu bawaku pergi diharamkan

Beberapa hari lepas kes lagu Bawaku Pergi yang dinyanyikan oleh Zizan dan Kaka telah diharamkan diseluruh stesyen radio tempatan. Pencipta lagu tersebut, Malique sudah pun mengeluarkan kenyataan berhubung dengan isu ini.

Apa yang aku baca kisah sebelum ni, lagu mengandungi unsur-unsur dan lirik yang tidak relevan dan sesuai dalam lingkungan masyarakat Malaysia. Seperti menggalakkan lari daripada rumah dan perkara-perkara sosial. [rujuk lirik]

Dalam Malaysia kalau tak silap aku memang ada satu Kementerian yang menapis bahagian industri hiburan supaya tiada unsur yang boleh memecah belahkan negara dan masyarakat. KALAU TAK SILAP LAH.

Tapi kenapa isu artis yang berpakaian seksi yang hampir nak terburai isi dada tu tak dipandang serius? Malah sebenarnya perkara macam ini lebih serius dan boleh memecah belahkan Islam. Dan kenapa majalah Mangga masih halal dijual di dalam negara. Sedangkan majalah tersebut lebih cenderung kearah keburukkan kalau dilihat pada intipati yang disiarkan.

Bukannya nak tunjuk pandai agama atau apa apa sekalipun. Cuma kami dah bosan tengok selebriti berpakaian menjolok mata. Kami lebih menerima pemakaian seperti Diana Amir, Yuna, Irma Hasmie, Norjuma Habib dan beberapa selebriti yang tidak bertudung tetapi masih menjaga etika berpakaian.

Sebenarnya isu-isu macam ni tak patut dipersoalkan pun. Sebab masing-masing dah boleh fikir baik buruk sesuatu perkara. Kenapa lebih fokuskan pengharaman lagu yang dihasilkan daripada mencegah benda yang sedia haram. :)


Seksis- Anita Sarawak

2 comments:

AIRA said...

kalau remaja zaman sekarang nak lari tak tunggu lagu ni keluar pun dah lari...

Sandra Azwan said...

tak habis2 and mengada2 la dieorg nie....lagu melayu kot!