Wednesday, December 7, 2011

Tolong sedar diri.

Assalamualaikum semua.

Malam ni mood aku down sikit. nasib baik tak gila meroyan. huhu.. buat masa ni aku okay sikit. esok tatau ah cemana..

Aku teringat kata-kata kawan aku: "Nazim, kau ni aku tengok jenis yang suka jaga hati kawan-kawan. Betul tak?" Kak Nita jawab apa uolsss, betul lah tuh. huhuhu..

Hmm kawan-kawan semua. Pernah kan dengar pepatah buat baik berpada-pada, jangan sampai kena pijak kepala. (buat jahat jangan sekali tu takde gunanya, tak sah kalau tak buat jahat)

Tak salah kita nak jaga hati kawan-kawan. Memang sangat dituntut supaya kita tak menyakiti hati orang lain. Tapi silalah berpada-pada. Maksud aku kat sini, kalau kau nak miliki hati malaikat sekalipun tolong lah fikir hati sendiri. Buat apa kalau kau jaga hati kawan-kawan kau kalau hati sendiri sakit dan terseksa?

Fikirlah siapa kawan sebenar kita. Bagi aku, sahabat sebenar aku adalah hati aku. Aku selalu bercakap dalam hati. Aku selalu mengadu kat hati.. Allah tahu segalanya. Allah dengar rintihan hati kita. Tolonglah fikir untuk diri sendiri. Kita perlu pentingkan diri sendiri dalam satu situasi yang sepatutnya. Jangan risau kalau kawan-kawan kau tinggalkan kau sebab kau melakukan sesuatu yang bermanfaat dan betul untuk diri sendiri.

Kawan-kawan. Pernah tak saat korang bersedih, kecewa, tetapi tak ada seorang pun disekeliling korang yang dapat korang jadikan tempat curahan hati?? --Ketahuilah, itulah saatnya dimana Allah ingin kamu berbicara kepada-Nya (QS 12:86)..

Tenangkanlah dirimu, rasakan kehadiran-Nya. Dengarkanlah suara-Nya yang berkata:
"Jangan khuatir, Aku ada disini bersamamu..." (QS 2:214, 2:186, 50:16)




P/s: Ini pendapat aku, aku terima pendapat orang lain. Lain orang lain pendapat. Belajar daripada kesilapan.


8 comments:

MalizaMah said...

buat baik dgn org tidak mengapa.. bagi saya.. kalau boleh saya nak sentiasa buat baik dgn org. tp tak selalu kita mampu..
kalau dh org terang2 tipu kita, mana mungkin kita boleh buat tak ada apa2..

apa2pun.. buat baik akan dibalas baik...

singgah jap di sini. sambil singgah sambail usha iklan..
sama2 sumbang dana...
BLOG UPDATED : VIEW IT...

Nazim Nasri said...

@Alieza Dayasariterima kasih beri pendapat.

two_dots said...

setuju . ada btl jgk tu. mmg slalu rse mcm tu ble kte bersedih tkde owg kesa sgt pun tp kte slalu menjd pendgr owg. terlalu menjge ati org kdg2 ati sendiri pun serupa jeruk da sbb asek pendam je. :)

[k]o{q}i[n] said...

ko baik ke..?? err...kbai

Anonymous said...

nk buat baik ni ada kala sng, ada kala ssh.. ada masa disalah tafsir..
ati org kna jg, ati sndiri pon kna jg gak..nk kna balace,, tp aku xleh nk balance lg ..huhu

iAmCekbolat said...

jaga hti org lain much better ^
=D

Nazim Nasri said...

saya terima je semua pendapat orang. kalau tak terima pendapat orang cemana nak berubah demi kebaikkan . saya tak cakap yang saya ni baik. :)

tq

faiz zaini said...

AIKK , kenapa gamba last tu dengan mia tu ,
hahah