Thursday, September 15, 2011

(cerita hantu) Siapa lagi sorang tu?

Masa saya sekolah (form 4), saya dah dilantik jadi ajk dalam pengakap(x igt jawatan ape...hehehehe). setiap tahun memang perkhemahan tahunan unit beruniform akan diadakan dan semua unit beruniform disekolah mmg amik bahagian(pengakap, kadet tentera, PBSM, pandu puteri, puteri Islam)...untuk perempuan2 ni, kem tentera berdekatan mmg sponsor khemah besar untuk dorg, so yg lelaki2 ni kena la berkhemah dalam tapak perkhemahan ats bukit....kami pengakap ni mmg dah biasa la dgn perkhemahan mcm ni, yg lain2 tu kdg2 je berkhemah..nak dijadikan cerita pengakap dan kadet tentera ni x setuju angin(x ngam la)...masing2 nak tunjuk terer berkhemah dan pengakap dapat la jadik incharge utk aktiviti2 lasak yg akan dijalankan masa khemah tu...(melalut dah...sori. )

Dipendekkan cerita, masa malam sesi burung hantu tu, semua pelajar berkumpul la di tengah padang, ada la dalam 60 org(jumlah kasar je, x igt)...kadet tentera mmg x join dah, coz dorg bengang x dpt jadik incharge...masa tu, terdegr la riuh rendah dorg buat bising -> menyanyi, melalak kt tapak khemah dorg, ktorg buat dek je la, coz tahu kalo dorg buat bising tu nanti kena la habuannye...

Masa sesi burung hantu dijalankan, saya dan rakan incharge pun letak la sorg2 dgn jarak lebih kurang15-20m setiap sorang, tp x dibenarkan bawak torchlight, mancis, lilin...mesti bergelap...oh ye, sesi tu dijalankan kt kawasan sekolah(memang keras)...masa saya nak letak seorg berdekatan kelas saya masa tu, dari jauh saya dapat lihat samar2 kepala dihujung koridor(masa tu kami kt tingkat 2)...dgn mata merah menyala dan tersengih...saya xde la tenung, lgpun samar2 je nampak...masa tu seram la x hingat, saya pandang ke lain...tak tahu la kawan2 saya nampak ke tak...elok je sampai kt hjg koridor tu, tetiba kepala tu ghaib...saya dok igt kawan saya saje nak ngusik, tp memikirkan ketinggian koridor tu tingginye dlm 5m dr tanah, mmg mustahil la...masa tu mmg duk rasa seram je...lepas letak budak sorg dan yg terakhir, kami pon blah dari situ...dah selesai letak bdk2 tu, kami pun beredar dr kawasan sekolah menuju padang, konon nak lepak la kt situ sementara sesi selesai kira2 jam 2 pg. kami pun baring la beramai2 (dalam 4 -5 org) sembang2 ape patut...sayaa baring telangkup, tp kepala terangkat dan mata memandang ke hujung padang, berdekatan dgn hutan kawasan tapak khemah kadet tentera... tetiba dgn x disangka2 saya melihat kelibat putih mcm terbang melintasi kawasan padang betul2 depan mata saya (lebih kurang 20m jarak) dan benda tu menuju terus ke kawasan kadet...masa tu meremang bulu roma usah cakap la, nak cite kt kwan2 kang, takot kena kaco plak...benda ni pantang kena tegur, nanti kita kena tegur balik..huhuhu....


Saya pun diamkan aje tp dalam hati duk baca surah2 yg termampu igt, saya rasa mcm ade smthing akan jadi mlm tu....bila masanya dah tiba, kami pun mula la bergerak nak kutip balik bdk2 sesi burung hantu tu, seorang demi seorg kami kutip dan suruh mereka jalan dalam satu barisan..sampaikan kami x perasan masa bila kami terkutip makhluk tu...kami pun bawa bdk2 tu ke tgh padang dan mula mengira jumlah yg ada... mula2 kira dah rasa x sedap....terlebih sorg!!!....kawan saya dah berpeluh dah, saya suruh kira lain, kali ni sebut nombor dari depan sampai la ke belakang...masa tu x perasan lg makhluk tu ade kt blkg sekali, sampai tang dia, senyap je cuma angguk2....masa tu saya mcm xde pikir ape pun, mcm kena pukau je siap buleh tgur2 lg makhluk tu,,,,huhuhuhu 


makhluk tu berpakaian lengkap mcm budak sekolah saya pakai, seluar track ade nama sekolah kt tepi seluar, baju rumah sukan dan bertudung itam. yg anehnye, x nampak muka. saya jeling2 jgk tp mmg x nampak coz tudung tu mcm cover muka dia...dah 3 kali kira sama jugak bilangannye, maka kami incharge berkumpul jauh sikit dan berbincang mcm mana nak buat, masa tu cikgu pun dah balik rumah kalo x silap, maka kami kena la setel sendiri...huhuhu Kawan saya bg cadangan suruh bebdk tu masuk tido je, tp yg lain x setuju coz takot jadik lebih buruk. naya plak kang...sambil2 bincang tu, kami duk tgk makhluk tu diam dan tegak berdiri mcm xde ape2...bdk2 lain dah resah dah coz x dpt balik khemah, ade yg menangis terutamanya perempuan la..kami amik keputusan utk jalankan balik sesi burung hantu dalam masa 15 - 20 minit. Kami duk tgk je benda tu, dalam hati nasib la dia tak mengamuk ke ape...kami pun mula letak balik bdk2 tu tp kali ni berdua-dua. sampai tang makhluk tu, kami letak dia hujung sekali...dia sorg, dekat dgn area kepala bermata merah yg saya nampak...dkt dgn kelas saya... mmg masa tu seram habis, kami mmg tolak menolak je...makhluk tu jalan di tgh2 kami, bila kami arahkan duduk di tmpt tu, dia selamba je duduk...kami dah berpeluh2...


Lepas je letak makhluk tu, kami bergegas lari dari situ...dalam ati jgn la ade lagi makhluk tu kt situ........berlalu masa 20 minit, kami kutip balik bdk2 tu...sampai je kt tmpt makhluk tu, dah xde...fuuhhhh, lega x terkata, nasib la dia x mngamuk, kalo x naya je, abis semua kena sakat plak....igtkan abis kt situ je, tetiba lepas dah masing2 balik ke khemah, terdgr jeritan dr kawasan khemah kadet tentera...rupenye salah sorg kadet kt situ kena himpit(budak junior), coz dorg terlampau bising...org lain bising, org lain kena himpit.....kami x amik pusing dah, lantak la nak kena ape pun, kami terus balik ke kawasan khemah...


moralnye, kalo berkhemah kt mana2 ke, tlg le hormat tmpt tu...mana tau ade makhluk lain selain kita yg duk bertandang kt situ kan, mana la tau....cerita pasal perkhemahan lain akan diceritakan nanti...kt kawasan gua...



P/s: TQ cari.com.my yang provide thread story yang awesome.

4 comments:

haziqa said...

yup.setuju..hormat tpt tu... :)

nice story ~

Nazrul Ashraff said...

sejak bila kau buat entry ada part senyum2 ni?? hee.

Unknown said...

bukak blog nak komen je . tak baca pong . panjang sgt

[k]o{q}i[n] said...

hormat x kire ngan sapa atau "apa" pun...