Monday, December 20, 2010

Cinta dan Anugerah





Masa 18/12 haritu, masa aku lepak di depan bangunan Sg Wang. Melihat pemandangan yg dikerumuni orang ramai. Lantas terdengar perbualan si anak di hadapan pancutan air yg keluar daripada boneka. 



"Ayah, patung ni kencing". Tergelak kecil aku disitu mendengar keletah si kecil itu!

Melayani perasaan seorang diri dikala menunggu sahabat yg masih belum tiba sambil bertemankan "Fazura" merujuk kepada telefon tangan ku yg kehabisan battery akibat ketiduran jam 4 pagi sebelumnya dan tidak mengecas Fazura tersebut. T__T

Seorang lelaki yg barangkali umurnya lewat 30-an berdiri di sebelah ku hampir 4 langkah dari kiri sambil memberikan pose menarik beserta tanda "peace" kepada isterinya yang ingin mengambil gambarnya yg barangkali suami tersayang.


Lantas ku tersenyum melihat pasangan bahagia itu. Lelaki ini kelihatan comel dgn ukuran badan yg agak bahagia disamping isterinya. Terfikir sejenak. Mampukah aku untuk menikmati kebahagian sepertinya? Berpegangan tangan sambil berjalan-jalan? : |


 Ye! Aku mudah cemburu melihat pasangan yg berlawanan jantina bahagia. Aku lebih cemburukan kepada yg sudah berumur. Hampir bertahun lamanya mereka bernikah. Masih utuh kasih dan sayang bersulamkan setia. Ya Allah, apakah aku akan beroleh kebahagian sampai ke syurga-Mu?! Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, aku masih tidak berpunya lagi. Aku  masih mencari "tulang rusuk kiriku" untuk menyempurnakan hidupku hingga akhir hayat.


Nazim, kau-terlalu-mentah-untuk-bicarakan-perihal-dewasa-ini.
Ini urusan ku! Allah lebih mengetahui segalanya mengapa ku sebegini rupa emosinya.
Jujur aku katakan, sepanjang 17 tahun hidup di bumi yang fana ini. Baru sekali aku merasakan suatu kejadian yg dinamakan pasangan kekasih! Demi Allah, aku sebenarnya tidak tahu apa erti cinta yang sebenar. Bersulam kasih hampir setahun lamanya. Langit tak selalu melahirkan pelangi nan indah. Sudah kau jangka apa yg terjadi? 


Perlahan-lahan langkah aku menutup tingkap setibanya tirai senja petang semalam. Lalu ku capai telefon bimbit milik nenek yg terletak diatas meja. Ku lihat "wallpaper" telefon tersebut terpapar gambarnya bersama arwah atok. Ya Allah, begitu setianya cinta nenek. Aku dapat rasakan betapa rindunya nenek terhadap arwah suaminya. Adakah ini dinamakan cinta dan anugerah? Cinta yg tiada tandingnya dan anugerah ketabahan hati yg Allah kurniakan. Usai solat Isyak, ekor mataku memandang nenek sedang menelan ubat. Teringat bait2 katanya dulu, "Apa nak buat, nak sambung nyawa kenalah makan ubat". -emosi disubuh hari.

Photobucket

2 comments:

tieha ismail said...

owh man...i like ur entry..."tulang rusuk kiriku"...like!

Nazim Nasri said...

thx Tieha.

tahu kan tulang rusuk kiri tu apa? :)