Monday, January 24, 2011

Nisbah 2:10

"Akak dadih kak."


"Dadih bangg. Beli bang"


"Akak, dadih kak. Sy jual semua."


"Dadih ni 1 RM2 tapi saya tak jual satu. Saya jual semua RM40"


"Mak saya sakit bang, sy nak bayar yuran sekolah RM40"


"Beli dadih bang, mak saya sakit."






Ada plastik? -tak ada
Mcm mana nak ambil? - abg ambil je.
Dengan bakul? - Tak boleh la dgn bakul bang.
Takpelahh, nah ambil duit ni. - Tak boleh bangg.






Dadih tadi masih ada dlm bakul dan dialog kat atas berulangan di kaki lima berhampiran Kg Baru. Hampir beberapa jam budak perempuan tu menjual dadih utk dapatkan RM40. Kaki dia melangkah kearah pacuan empat tayar jenama TOYOTA. 




Sambil memberi kesemua dadih yg berjaya dijual kepada abg kete TOYOTA tu. Abg tu tanya:


Duduk mana? -Kg Baru
Kg Batu? -Kg Baru
Ohh. Tak sekolah ke? - Saya kene buang sekolah sebab tak bayar yuran RM40.
Mak mana? -Mak sakit. Ada kat rumah.
Terima Kasih bangg.




Lepas tu ada sorang mamat ni dtg kat kerete TOYOTA td and cakap:


Abg beli dadih tadi eh? -Ye saya beli dgn budak tu.
Baik abg ni. -(tak pasti apa dia ckp)
*sambil mamat ni salam hulurkan duit dan larii. 


Dia lari sebab nk ucap terima kasih kerana abg ni beli dadih budak tu. And budak ni tktahu yang di keluar TV3 dlm cerita Bang Bang Boom.


Kalau korang perasan. Bang Bang Boom ada buat keje amal juga. Bukan sekadar buat lawak bodoh lagi menyakitkan hati. hik3. 




Tujuannya nak tgk sejauh mana keprihatinan rakyat kita terhadap golongan yg memerlukan. Tapi aku assume ratio atau nisbah dia ialah  2:10 rakyat yang perihatin. Teruk tak? -,-


Yang boleh dan mampu pegi sekolah, ada juga yang ponteng. Yang tidak bersekolah, beria2 benar nak sekolah. Tapi tidak dibantu. Apa kes?! 


Wasalam.


P/S: Pada 28/1/2011 hari Jumaat jam 3 ptg bertempat di Carefour Wangsa Maju, terdiri daripada 20 artis lelaki akan membuat kerja amal. Kumpulan ini dinamakan Hero Malaya yang di-abang-sulong-kan oleh Tuan Hj Aznil bin. Hj Nawawi :)

Photobucket

9 comments:

wawa meiko said...

SUKA ini ! :)

Nazim Nasri said...

thx wawazibang (:

sila suka lagi. ahaa

Aliff Haikal said...

haah! aku pun suka !:)

Aliff Haikal said...

tapi budak yang jual dadih tu tak tahu dia masuk dalam tv3 ?
maknanya kisah ni ni betul lah ?

Nazim Nasri said...

kisah ni betul. tu sbb mamat tu lari lepas bagi duit.

entah la, betul tak betul blakang cite. janji nisbah 2:10

Aliff Haikal said...

sedih tgok segmen tu dalam bangbangboom

Nazim Nasri said...

kann?

Encik MamaT said...

semalam aku ada tgk.. kesian plak kat budak tu... semua buat tak tau ja... hmm...

Nazim Nasri said...

kan cik mamat. kesian kan. perempuan pula tu. rasa nk merembes mata ni nengoknya