Saturday, June 25, 2011

Part 2: "Kenapa mak tak menangis?"


Akhirnya, wajah abang 'ditutup'. Kami sembahyangkan abang buat kali terakhir. Ramai betul jemaah yang turut serta. Setelah itu, kami bawa abang ke tanah perkuburan.

Abah masuk ke dalam liang lahad untuk menyambut jenazah abang. Alhamdulillah, semua kerja dipermudahkan. Abang sudah selamat di sana.

Bertubi-tubi mak terima ucapan takziah daripada tetamu yang datang. Abang nak tahu, ada satu soalan yang mereka tanyakan pada mak.

Soalan itu asyik terngiang-ngiang di telinga mak. Tanya mereka: "Kakak uruskan jenazah anak kandung sendiri, tapi setitis air mata tak jatuh ke pipi? Kenapa kakak tidak menangis?" Itulah soalan mereka.

Mereka hairan kenapa mak tidak menangis, sebaliknya bibir mak tidak lekang dengan senyuman. Kenapa mak masih mampu tersenyum di saat memangku sekujur tubuh yang pernah berada dalam rahim mak dulu?

Petang itu, mak duduk di satu sudut di ruang tamu rumah. Mak terfikir tentang soalan mereka itu. Mak tak tahu nak jawab macam mana. Kemudian, mak nampak sebuah diari di atas para di sudut ruang tamu.

Lantas mak capai diari kecil itu. Di dalamnya tercatat peristiwa yang berlaku sepanjang empat tahun dua bulan mak membesarkan abang.

Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dalam diari yang sedikit usang itu. Aduh! Banyak sungguh memori yang tercatat di dalamnya.

Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali mengenangkan perjalanan derita abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir.

Mata mak terpaku pada catatan peristiwa lebih kurang tiga bulan sebelum abang pergi. Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yang mak cari-cari.

Jawapan untuk soalan yang mereka tanya kenapa mak tidak menangis? Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.

...bersambung

P/S: Siri "Abang tunggu mak di syurga ya!" ada lebih kurang 7 hingga 8 part. Cerita ni adalah kisah benar dan sedih. Korang okay ke nak baca banyak2? Respon yer.

18 comments:

Unknown said...

Saya Okay je..
:D

Perasaan ingin tahu sudah membuak2 dah ni

Unknown said...

ok..je..teruskn post..part yg lain..

Makbed said...

boh le shoutbox.

timaceh..komen ko yg last tu wat akak touching. mekasih sebab bace blog makbed. taktau le kot ado laki-laki rajin nak jengah blog lucah beredukasi makbed ni. AHAHHA.. tapi, semoga apa yg makbed tulih tu menjadi panduan kepada semua. (harap takde pervert yang dok bayang bebukan plak!)

asben makbed ada supporter yang paling sporting. Dia salu baca apa akak tulih. Tak penah miss satu pon.

Nazim Nasri said...

@Syazwani
Ya Allah. terima kasih :)

Nazim Nasri said...

@Atiqah Sa'ahiry

okay thx then. saya akan teruskan :)

ketawariang said...

teruskan ok.... nak baca... :)

haziqa said...

oke . teruskan . :)

Nazim Nasri said...

@ketawariang

InsyaAllah :)

Nazim Nasri said...

@cik ziqa okay :)

ss said...

okey je..best kot..sedih..

nurhayati said...

terusknlah crt tu..nk tahu kesudahannya..

Nazim Nasri said...

okay insyaAllah saya akan sambung :)

jamils Daughter said...

saya nak tahu kisahnye smpai habis .perasaan ingin tahu membuak2

Rtp Farra Arisha said...

eh tak best lah klo tak baca cerita from the first part..tp plot cerita nampak best!!! :D

siti hidayah said...

kisah benar rupanya. ingat kan cerpen ke apa. nak baca sampai habis lah cerita ni. hehe

Nazim Nasri said...

stay tuned okay :)

j.h said...

mcm cerita lam mastika.

Nazim Nasri said...

@j.h
memang dalam mastika pun