Tuesday, June 14, 2011

Senarai statistik: Semakin ramai yang murtad.


Masa sekolah dulu, cikgu aku dah pesan siap2, kalau nak tulis karangan yang ber-tema-kan budaya sosial jangan guna lagi dah alasan "Kurang didikan agama" "Ibu bapa tidak bertanggung jawab" "Pengaruh rakan sebaya" "Pengaruh media massa" . Katanya alasan tu semua dah lapuk.

Kalau kita tengok permohonan dalam statistik tu. Kenapa Kelantan takde permohonan langsung? Sebab dia negeri Islamik? Sebab Kelantan tu fully under PAS? Kurangnya pendekatan barat? Fikirlah, kalau diorang boleh buat macam tu. Kenapa tidak negeri2 lain.? Teruklah.

Tapi kalau dalam permasalahan macam ni, apa punca mereka ni murtad? Apa yang menyebabkan hati dorang nak keluar daripada Islam. Cuba fikir kenapa?

Faktor berlakunya gejala murtad di Malaysia -wikipedia
1. Lemah pegangan agama.
2. Jahil tentang akidah dan hukum-hakam Islam.
3. Menyedari tentang kebaikan dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam agama lain.
4. Faktor perkahwinan.

Ingat tak pasal Lina Joy? Lina Joy dibenarkan untuk keluar daripada Islam (MURTAD). Secara tidak langsung Pertubuhan Melayu Murtad @ Persatuan Melayu Kristian telah sah ditubuhkan di Malaysia..!! Ini sepertimana menghina agama Islam di Malaysia.


Fikir fikir fikir. Sistem pemerintahan kita di landasan yang betul ke? Menteri-menteri kita sebenarnya BETUL-BETUL ambil berat pasal Islam tak? Bagi pendapat aku lah yang baru 18 tahun hidup ni, aku tinggal kat Malaysia ni, 20% je aku rasa duduk dalam keadaan negara Islam. Tak kisah lah kalau negara kita ni ditadbir secara Islam sepenuhnya kalau itu yang terbaik untuk mendapatkan syurga. Hidup kat dunia bukan kekal.

Mengucap dua kalimah shahadah adalah sumpah kita dengan Allah untuk mengelakkan kita terkeluar daripada agama Islam. Keluar daripada Islam boleh dilakukan dengan 3 perkara iaitu melalui lisan, perbuatan dan hati.

P/S: Betulkan tulisan saya kalau ada salah dan silap. Ini adalah iklan grapevine.

12 comments:

cik ziqa said...

astagfirullah . ramainya yg mohon .

Asha Shalina said...

speechless. dunia akhir zaman.
malaysia islam hanya pada agama rasmi..that's it.
sebab agama rasmi malaysia ialah islam.

AfiekJibril said...

dari twitter ke blog.. :)
semua faktor yg diberikan berkait rapat..
mula2 kurang pegangan agama..silapnya mungkin ibubapa, guru2, diri sendiri dan media massa...
ini juga diberkait dgn kurang akidah...
lepas kurang nya akidah...anasir2 luar mudah meracuni minda diorang...dgr dgn pujuk rayu agama2 lain..
dan akhir sekali mereka murtad dgn berkahwin dgn agama lain...
terkejut tgk statistic sabah..
n alhamdulillah Kelantan masih dilindungi Allah s.w.t dr perkara mcm ni..
doa jauh dr perkara mcm ni..

asyraaf munshi said...

apepon aku rase bangga dengan negeri kelantan...ehhehe

Nur Zaheera said...

nauzubillah.

☺MissNJZ☺ said...

Nasib baek johr takda yg passed.
Hmm. Donia donia.
Astargfirullah...

y u y u Z u l a i k h a said...

pehhhhhhh~ nauzubillahiminzaaalik!

Munirah said...

ramainye..semoga semua ambil iktibar.

SyazwanSarawak said...

bila dah mohon tu je dah menunjukkan diri tu murtad.

abu idris said...

arrayah.info - kembalikanlah khilafah, agar khalifah mengistiharkan perang memerangi orang-orang yang murtad sebagaimana khalifah abu bakar lakukan.

Liyana Lunia said...

MENAKUTKAN T_________T

alis :) said...

semua terletak pada iman dan akal.