Thursday, April 21, 2011

Kenapa korang selalu takde idea nak update blog?!

Korang selalu mengeluhkan bila tak dapat update blog. Biasanya sampai merepek-repek entry korang tu. Celaru sampai orang tak faham apa yang kau tulis. Jangan lah paksa diri tu kalau tak tahu nk update apa. Penat dah blogger-blogger otai bagi cadangan, nasihat dan tips bagi blogger newbie yang selalu buntu nak update kat blog.

Mostly blogger yang selalu takde idea nak update blog ialah budak-budak sekolah dan penganggur yang tak terdedah kepada dunia luar macam aku. Tapi aku tetap cari jalan macam mana nak update. Duduk tengok tv aku dok fikir, dok termenung dalam tandas pun aku fikir. Aku cuma fikir tajuk je, isi aku fikir kemudian.

Korang nak tips mudah dan sempoi tak? Aku selalu praktik-kan tips ni. Dan dah menjadi amalan. huhu :)

  1. Wujudkan account twitter. Dalam twitter ni kita boleh bersembang dan mencari ilham secara spontan dengan kawan-kawan ataupun selebriti. 
  2. Baca tajuk entry yang menarik kat dashboard blogspot untuk mencari ilham lain yang berkaitan (similar)
  3. Paling mudah. Google je apa-apa jenis topik, lepastu korang olahkan sendiri isi entry.
  4. Dunia blogging ni kecil je. Kalau ada persamaan entry tu takde hal sangat. Sebabnya korang mendapat story yang sama. Contohnya macam blog-blog gosip!
  5. Join contest/segmen yang blogger lain anjurkan.
  6. Kalau dah mati kutu. Korang delete jelah blog tu. huhu. Menyeksakan diri sendiri sampai terlupa rutin hidup. pfft~
So korang cuba-cubalah mencari ilham. Better pergi blogwalking kat blog orang lain. Tapi jangan sampai copy dan paste entry orang lain. Masak kau dik kena maki nanti. Korang ingat blogger-blogger yang popular sekarang ni tak pernah alami situasi macam korang ke? Mereka semua start dari bawah jugak. Mula-mula memang lah rasa cam waddefak je bila takde entry nak diupdate. Bila dah lama-lama nanti kan, kau mesti kekwat ngan aku. Blog aku ni takde sape nk masuk. Percayalah T____T

Okaylah, aku tengah tunggu orang nak datang rumah ni. Bye~

10 comments:

no_answer said...

yup .
betul .
kalau ye pun jangan lah taruk tajuk pun "takde idea" .
sape nak masok kan ??

berusaha lebih gigih !

Nazim Nasri said...

@no_answer

ataupun nama tu janganlah letak NO NAME. hahahah *gurau* :P

Diyanieee said...

hahahaa no.6 tue kalu daa give up sgt.. hehehe

TIRHANI said...

tajuk mesti gempak ma, saspen sikit. baru orang tertarik. tapi kan dik, i pun kadang2 mati kutu tak tau nak update apa. haha. idea biasanya spontan je.

Nazim Nasri said...

@MiSzy DiaN

betol lah. haha takde lah susahkan org lain nk bukak blog yg tkde pape :P

Nazim Nasri said...

@shat

Kalau spontan lagi bagus, sebab idea fresh. Tapi makesure tk membosankan

Aliff Haikal said...

takboleh belah doh yang numb 6 tu
HAHAHHA !
terbaikk wokk :D

Nazrul Ashraff said...

oooooooooo...idea aku selalu datang bila aku tak hadap lappy and idea tu hilang bila aku hadap lappy..

haha..sadis betu. so, selalu bila ada idea je, aku cepat2 tulis tajuk kat buku and fon..

kadang2 tengok malaysia hari ni.. kat situ selalu news2 akan keluar lebih awal. haha..

Cik Su Life Cycle said...

wow..tahniah no 2 dalam contest blog tercantik.. hehe.. gud luck ye.. jom vote cik su lak untuk KOtex Fresh Face Search 2011

Anonymous said...

terbaek lah no6 2..hahahha
btol2 dh give up dh 2..kih3