Sunday, April 17, 2011

(Repost-Entry): Makkah [Kaabah]


Entry ni ada lah repost daripada entry terdahulu. Rasanya macam membazir pula kalau tak dikongsi semula. Selamat membaca :)


سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي
Salam.
Seperti yang dijanjikan semalam, harini aku nk cerita pasal kehebatan Allah tentang MAKKAH (KAABAH). Semua info aku peroleh daripada majalah di bawah ni. For the most 1st time aku beli majalah ni okayy. Tk rasa menyesal pn RM4.50 tuu aku habiskan semata-mata untuk ilmu.



Fyi. Aku sanggup habiskan masa utk ini coz nak bagi tahu kat korg semua ttg Mekah. Time2 ni juga aku highlight point-point yang ada dlm mag ni utk tatapan korang.

Aku tahu, korang bukan jenis suka baca karangan yg panjang berjela. So aku dah siapkan awal-awal point yg aku nk type ni. Aku nk sgt korang baca post yg ni. Kalau tulisan aku ni tk interesting, kau boleh beli majalah ni kat kedai buku.

Kita mulakan...
KENAPA MEKAH ISTIMEWA.?
Satu tanggungjawab untuk menyempurnakan rukun Islam yg ke-5. Apa pun mengunjungi Makkah tidak kira untuk beribadah atau melancong sangat digalakkan dalam Islam.

Apa keistimewaannya setiap rukun Haji dan larangan Haji yang dikenakan semasa di dalam ihram? Dan mengapa Kaabah ditetapkan sebagai kiblat seluruh umat Islam di muka bumi ini.

Bertuahnnya diri ini kerana dipilih menjadi Islam. Rahsia itu semua akan menyebabkan kita rasa betapa agungnya Tuhan, indahnya Islam dan takut kepada-Nya.

KENAPA MEKAH?
Mengapa mekah dan kaabah itu menjadi kiblat? Actually ia bukan sekadar arah kiblat tau, tetapi lebih daripada itu..

Kaabah bukan sekadar kiblat, tetapi juga sebagai pusat tumpuan manusia dlm urusan DUNIA atau kehidupan.

Sebagai contoh yang paling simple. Kebanyakkan org kat Malaysia ni ada ASTRO kan.. Yg pasti setiap ASTRO mesti ada piring para bola atau lebih senang dipanggil piring ASTRO. untuk menerima maklumat yg dipancarkan satelit. Untuk mendapat siaran yg jelas, piring itu akan dihalakan ke arah kiblat atau Kaabah. So kalau tk percaya, boleh la pegi tgk skang kat bumbung tu, ASTRO tu menghadap kemana..

Motipnya? Okayy, Mekah merupakan PUSAT BUMI. Cuba tgk gamba bawah yg aku snap dari dlm majalah Al-Islam ni. Yang tanda bintang tu adalah Mekah. Hal ini telah dibuktikan oleh Neil Amstrong tau. Kata dia, masa di nk pegi bulan. Ketika tu dia berjaya mengesan satu radiasi yg bersifat INFINITI yang dipancarkan dari bumi. So dia rasa sgt pelik bila benda ni berlaku. So kalau dah org saintis, mesti nk buat kajian kan? Neil Amstrong dapati, radiasi tersebut adalah daripada Mekah atau secara tepatnya Kaabah. SUBHANALLAH. Percayalah, inilah  yang menghubungkan Kaabah di bumi dgn Kaabah di alam akhirat.


bintang tu adalah pusat bumi a.k.a Makkah


Just bayangkan kau berada di kutub utara dan aku berada dikutub selatan. Dan ditengah tu adalah zon keseimbangan magnet atau zon magnetisme sifar dan itu adalah Mekah.

Kalau kau tk puas hati kan, and nk buktikan benda ni. Kau boleh cuba sendiri. Bawa kompas ke Kaabah dan kau akan dapati jarum kompas tu tk akan bergerak. Ini bermakna Kaabah adalah zon magnetisme sifar. Tarikan untuk kedua-dua medan adalah sama kuat.

Sebab tu org yg tinggal kat Mekah ni sehat sehat belaka. Sbb tekanan graviti yg tertumpu kat kawasan tu memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan.

Mekah adalah tempat yg tinggi tekanan gravitinya. Sbb tu air telaga zam-zam tak pernah kering dan sentiasa membuak-buak keluar airnya. Kalau nk ikut logik, dari zaman Kerasullan dulu sampai lah skang ni, sah sah dh kering kan? Tp disebabkan oleh tekanan gravitinya yg tinggi sahaja boleh menyebabkan perkara ni terjadi. Tk perlu lah kau cari negara mana yg sama tekanan gravitinya sama mcm Mekah. Allah maha Berkuasa.

KIBLAT. Setiap perkara mesti dilakukan dgn menghadap kiblat. Kecuali yg tk boleh hadap ke kiblat ialah ketika membuang air kecil dan besar.

Kenapa time nk sembelih haiwan, kena hadap kiblat?

Mengikut kajia yg dijalankan, darah yg keluar ketika menyembelih akan membawa sekali toksid, racun dan kolestrol. Hasilnya, daging sembelihan akan menjadi manis dan sihat. Kalau tk ambil kira tentang sembelih hadap kiblat ni, daging sembelih tu akan menjadi tk sedap and lebam. So mcm mana? :)

**banyak nak kena type ni.. ada enam muka surat -,-  .. tkpe tkpe :)

HAJI HANYA SEKALI.
Bukan senang tau nk dpt jemputan daripada Allah utk kerjakan Haji ni.

Kalau yg miskin tu, bertahun dia kumpul duit utk satu matlamat. Iaitu menunaikan haji sebelum ajal dtg menjemput. Actually, haji ni disyariatkan sekali seumur hidup. NABI MUHAMMAD ni duduk kat Mekah, actually, bila-bila masa je Baginda boleh tunaikan Haji. Tp Baginda hanya tunaikan haji sekali je sepanjang hayat dia. Dan umrah sebanyak 4 kali mengikut syariaat.

Kalau kau perasan. Pegi haji ni dh jd mcm trend. Every year mesti nk pergi. Kalau boleh, tetiap minggu nk pegi kan? Tk salah pun sebenarnya. Apa yg diwajibkan hanya sekali saja seumur hidup. Ingat.. SEKALI je.

Walaupun byk kali kau pergi, hukumnya menjadi sunat. Apa la salahnya kalau kau ada duit lebih tu, bagi kat mereka yang tak berkemampuan nak tunaikan haji. Ganjaran pahala yang diterima tetap sama seperti mana mereka yg mengerjakan haji. Ya Allah, duit kau tk boleh bwk dlm kubur. Bagilah kat org yg lebih perlu. Janji dia menghabiskan harta ke jalan Allah. Tk salahkan menderma?

FAKTA: 830 juta penduduk dunia berada di bawah paras kemiskinan. Daripada jumlah tu, 700 juta adalah or Islam.. Betapa masih ramai lagi org Islam yg miskin. Sekiranya puluhan juta ringgit yang dibelanjakan utk ibadat yg kurang wajibnya dan tidak dilakukan oleh Nabi, dimanfaatakn utk membantu org miskin, percayalah. Suatu hari nnttidak akan ada lagi org Islam yg miskin.


PEMBONGKARAN SAINS TENTANG KAABAH
Mekah adalah kawasan graviti yg stabil. Boleh dikatakan kawasan paling selamat dalam dunia. tak keterlaluan aku katakan kalau suatu hari nnt bumi yg mengalami kekacauan dan mala petaka, mekah adalah tempat paling selamat utk didiami..

Suatu ketika dahulu, kiblat kitakan Masjid Al-Aqsa dan kat situlah pusat bumi ketika tu.

Kemudian Allah perintahkan Nabi utk berpaling kearah Kaabah sbgai kiblat.

Daripada apa yang dikaji, berlaku gempa bumi dan pergerakan lempeng bumi di tanah Arab dan menyebabkan pusat bumi berubah ke Mekah.

Meskipun ada niat jahat Yahudi atau Kristian utk menghancurkan mekah (Kaabah), cubaan ini pasti tak akan berjaya. Semaju mana teknologi ketenteraan negar2 maju pasti tidak dapat menembusi Mekah.

Andai kata ada peluru berpandu yg dihalakn ke Meah untuk menghancurkannya, itu pun tidak akan berjaya. Gelombang radio tidak boleh mengesan kedudukan Kaabah. Begitu hebat tempat Allah pilih sebagai tempay kiblat umat Islam. Sudah pasti manusia biasa tak mampu nk cipta sesuatu yg sehebat itu.

Teknologi satelit pun tak dapat meneropong apa yg ada dalam Kaabah. Frekuensi radio tak mungkin dpt membaca apa-apa yg ada dalam Kaabah kerana tekanan graviti yg tinggi.

Tempat yg paling tinggi gravitinya mempunyai kendungan garam dan aliran anak sungai di bawah tanah yg banyak. Sbb tu sape-sape yg sembahnyang kat MasjidilHaram walaupun di tempat yg terbuka tanpa bumbung , masih terasa sejuk. Sujud dahi mencecah lantai masih terasa dinginnya walaupun dipanah matahari..

Bayangkan, berjuta org Islam dari pelosok dunia di dalam satu tempat yg paling suci dan selamat.


Gambar Makkah yg diambil dari satelit. Bercahaya kan?



Allahu Akram :)