Wednesday, April 6, 2011

Tragedi KLCC and Monorel IMBI


Tragedi KLCC:  Lepas makan secret recipe haritu, aku jalan-jalan dengan the triplets nak pergi tandas. Then suddenly ada sorang pakcik ni errr abang tahan kiteorang. Dia cakap la kiteorang ni handsome lah, bergaya sakan bagai, macam2 lah dia puji kan.

Time tu aku dengan Khalid kat depan lif. Rahimi dengan Adam kat depan pintu. Pakcik tu menghadap aku face to face! Dia puji-puji la aku dengan Khalid ni. Sangat tiba-tiba. Aku takdelah takut sangat, sebab ramai orang kat situ. Then dia bagi tahu, "Dik, boleh abang pinjam RM5. Abang dari pukul 11pagi tadi kat sini cari kerja tak dapat, sekarang ni abang nak balik rumah abang nak pinjam RM5 kat korang boleh?!" My eyes was rolling at Khalid. Aku malas nk layan orang macam ni, suka ambil kesempatan. Bukan taknak tolong. Tapi entahlah. At last Khalid yang keluarkan duit tu and bagi kat pakcik ni.

Lepastu dia pergi kat Adam and minatk lagi RM5 kat Adam. Grr aku rasa cam tak puas hatilah dengan orang tua ni. Datang secara tiba-tiba. Pastu belah macam tu jer. Kenapa mintak kat kitaorang? Padahal kat KLCC tu berduyun-duyun orang. Hmmm.



Tragedi Monorel Imbi: Time kat monorel Imbi ni aku dengan Adam, sebab nak hantar dia balik. So lepas aku shake hand dengan Adam, aku terus beredar dari situ nak turun tangga ke bawah. Time tu aku baru nak keluarkan wallet sebab nak kira duit tambang balik rumah.

So masa aku kat tangga tu, aku baru nak keluarkan wallet tapi tak jadi. Kat situ aku nampak ada sorang nenek yang berbangsa Cina, umur dia lebih kurang 60 tahun kot. Dia sapa aku dengan nada perlahan "Abang, boleh pinjam RM2 kaa?" Then aku cakap lah takde, sebab aku pun tengah kering time tu, aku takut kang aku lak tak cukup duit tambang nak balik rumah.

Pastu aku rasa cam serba salah, aku terus blah dari situ and terus bukak wallet. Aku tengok dalam wallet tu tinggal RM9 je. So aku take out RM2 and naik atas balik and bagi kat nenek cina tu sebab aku kesian kat dia yang ketiadaan duit. Then dia tanya "Ehh you ada duit mau balik kaa?" And i just told her yg i ada duit lagi.

Kemudian sambil aku jalan-jalan tu aku terfikir la kejap. Aku dapat tolong orang lain walaupun different race. Aku pun terdetik gaklah, orang dah banyak tolong aku so apalah sangat aku tolong orang lain dengan RM2 tu. So aku rasa serba salah kat nenek ni kalau aku tak tolong dia time tu.


Like seriously aku sebak doh masa nak balik rumah time tu. Aku tatau kenapa aku leh rasa camtu sekali. Tapi kalau time dengan pakcik yang kat KLCC tu aku memang takleh blah. Sikit pun aku tak rasa cam nk bantu dia. Sebab dia tu looks very the awkward! Btw, pakcik tu sebenarnya orang Melayu.

Wasalam!

5 comments:

azalia hjsalleh said...

gud job !
seronok dpt bantu org
but carefull ramai org suka amik kesempatan !!

Mekar said...

huhh , tak sangka . ada jugak org macam tuu . memalukan bangsa melayu sahajaa . wuu >.<

untung ada orang yg baik hati cam nazim tolong wanita cina tuu . keep it up (:

Nazim Nasri said...

@azalia hjsalleh

hati pun rasa legaa :)

Nazim Nasri said...

@Noratisa Nasir

alhamdulillah. :)

maisarah said...

sama sama. kalau mye jadi nazim pun mye akan buat the same thing dkt that man. selagi dia mampu, biarkan dia usaha sendiri. tlg nenek tu tak pe. mintak pun RM2 je. that man even dah dpt RM5 still mintak lagi. teruskan membantu orang lain. ;)